Colombo en Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Simone - WaarBenJij.nu Colombo en Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Simone - WaarBenJij.nu

Colombo en Anuradhapura

Door: moon

Blijf op de hoogte en volg Simone

05 Augustus 2014 | Sri Lanka, Anuradhapura

Hallo lieve volgers

Zoals ik al zei zou ik toch wat gaan beleven. Telt dit nog voor een wekelijkse update? Lekker rustig aan doen hier, maar ondertussen stiekem best druk zijn.

Waar was ik gebleven, Negombo.
Daarna ben ik doorgereisd naar Colombo. Dit is de hoofdstad van Sri Lanka.

Eigenlijk was het de bedoeling met trein of bus te gaan, maar stiekem durfde ik dat nog niet. Het is ook een heel drukke route zoals gezegd wordt. En snapte niets van die bussen. Dus laten we nog maar eens duur doen en een personal driver vragen.
Die kerel had een super mini auto die helemaal opgepimpt was. Mijn grote backpack ging in de voorzit en ik achterin. Gelukkig geblindeerde ramen, dus zag je heel fijn al die mensen lachen dat die man een grote tas voorin had. Alsof dat nooit gebeurt, maar goed.
Hij dropte me af bij het treinstation, ik dacht: nee, ik heb doorgegeven dat ik naar mijn hostel moet, waarom anders een personal driver. Miscommunicatie met de hoteleigenaar en de driver. Maar goed voor 400 rupees extra deed ie dat wel ( wat een smerigheid, maar zo wordt elke toerist flink afgezet). Ik heb m 200 rupees (€1.20) extra gegeven.

In mijn hostel aangekomen even gechilled en genoten van de airco die ik had. YES!! Fan is ook prima, maar vaak extra voor betalen, en dat kan ik me niet veroorloven. Zoals gezegd gechilled in mijn airco kamer. Verder niets spannends meegemaakt.

Colombo in 3 dagen bekeken, niet heel veel te bezichtigen, dus 3 dagen was beetje te veel. Ook is t niet echt een stad dat ik persoonlijk leuk vind, te groot, te chaotisch, te veel van alles. En zo ook de mannen die graag een praatje met me maken. Heeft de ene net doei gezegd, komt de andere weer een praatje maken. Eigenlijk ook allemaal hetzelfde: Waar kom je vandaan? Hoe lang blijf je? Hoe heet je? Ben je getrouwd? Wat is je werk? Kan ik je ergens heen brengen? En mag ik je nummer? En volgens mij ook in deze volgorde, haha.

Zoals ik al in m’n Facebook berichtje had getypt heb ik een ochtend en halve middag gespendeerd in het Viharamahadevi park. Heerlijk rustig, mensen kijken, boekje lezen.
Op een gegeven moment wel honger gekregen en in de lonely planet zag ik dat je ergens van een lunch buffet kon genieten, en zeker de mango chutney moest proeven. Ik daarheen gelopen want ik had nog niet echt een curry gerecht gehad. En dan kun je tenminste van alles uitproberen.
Jeetje, wat is het eten hier spicy!! Dus een 2e keer opscheppen en dan alleen de niet spicy dingen eten om het maar een beetje te blussen in mijn mond. En idd de mango chutney is geweldig lekker, maar blijkbaar hebben ze dat niet overal. Wat ontzettend jammer is!!

Een andere dag in Colombo ben ik naar de ‘pettah’ gebied gegaan. Colombo heeft 15 gebieden en elk gebied heeft weer een eigen naam. En hoe verder weg van het hoofdgebied hoe goedkoper denk ik. Het ‘pettah’ gebied is een “marktgebied” allemaal mensen met een deken op de grond, of spullen op een open kar, en dat 3 straten vol.(of meer maar die ben ik niet allemaal gaan bekijken)
Ik werd begeleid door een oudere local die ontzettend goed Engels sprak. En hij wilde er natuurlijk, denk ik, wel iets voor terug. Zo probeerde hij me te sturen naar het Dutch museum en naar de moskeeën en nog vast andere dingen. Ik liep steeds weer anders dan dat hij me wilde sturen.
Na 3 keer te hebben gezegd dat hij me met rust moest laten, was het op. Ik liep de andere kant op een eettentje in. Ik zwaaide hem wel nog even na. :) 
Die dag alleen nog even gekeken hoe het zit met de treinen naar Anuradhapura. En een 1ste klas ticket gekocht. Een trein met airco, klinkt als luxe…. Is het ook! En dat voor ongeveer 6 euro.
En lekker aan het water gezeten bij Galle Face Green en bekeken hoe de tuktuk volgepropt is met mensen en spullen en hoe ze dan hun hutje klaarmaken voor de verkoop.

En toen was het dan zover, toch maar eens wagen aan het openbaar vervoer in Sri Lanka. En dan rustig aan beginnen, want met de trein reizen is erg goed te doen. Alleen mij tas paste niet in het tassenrek, toch te groot, dus die moet bij mijn benen. Wat ook best te doen is, gelukkig heb je daar de ruimte wel voor. Alleen zat ik lekker been tegen been met m'n medepassagier. 4 ½ uur in de trein naar het midden noorden reizen. Lang stuk maar prima te doen.

Aangekomen in het Guest House waar ik verblijf, gegeten en mijn eerste biertje gedronken. Wist even niet dat je hier grote flessen bier krijgt waar je 2 flinke glazen uit haalt. Dus na dat biertje was ik tipsy genoeg om te slapen.
Ik werd bij aankomst ook al gelijk gevraagd of ik zin had om naar het Wilpattu National Park te gaan met een ander stel. Ze zochten namelijk nog mensen om de jeepkosten mee te delen. Daar ga ik een nachtje over slapen en informatie over lezen. Kom ik op terug.

Anuradhapura is de eerste oude stad van Sri Lanka. Vele ruïnes zijn overgebleven van het kingdom tijdperk van meer dan 2000 jaar geleden.
Ik fietste een beetje door de ancient city (oude stad) en werd tegengehouden door van die ticket controle poppetjes en voor ik het wist werd ik geloodst naar de ticket office. 25 dollar is best de moeite waard en dan kon je alles zien. Maar er was ook heel wat gratis. Oeps…. Als ik dat had geweten. Maar ik heb nu wel de een van de eerste moonstone gezien. Deze liggen bij meerdere tempels. Erin afgedrukt staan dieren, planten e.a. in een halve cirkel met ieder hun eigen betekenis. Verder liggen er een van de vele maar hier de grootste stupa’s in Anuradhapura. Zo kan ik dieper ingaan over de geschiedenis maar stiekem ben ik ook al dingen kwijt, en zal ik er niet iedereen mee vermoeien. En daarbij komt er nog een andere Ancient city aanbod.

‘s Avonds heb ik met het Engels stel afgesproken om te bespreken wat we willen want met 3 personen is een jeep nog best duur. Uiteindelijk nog een Frans stel meegekregen en dat betekent dat we op tijd naar
bed moesten aangezien de wekker om kwart over 5 weer zou aflopen.

Wilpattu NP is pas net weer een paar jaar heropend. Vanwege de oorlog is dat 30 jaar dicht geweest. Dat betekend ongerepte natuur en ook een van de weinige parken waar je een luipaard zou kunnen spotten, als je in de vroege morgen zou gaan. Uiteindelijk waren wij toch aan de late kant, ontzettend balen maar dat voor lief te nemen hebben we toch een paar mooie dieren gespot. Grappig is dat je in het begin helemaal gek wordt als je ook echt een dier spot. En na 4 uur rondgereden te hebben is dat niet meer zo denderend.
Van de luipaard hebben we alleen een voetafdruk gevonden. En van de olifanten vooral een hoop stront.
Maar de andere dieren zoals herten, wilde zwijnen en krokodillen waren er ook best wel wat te spotten. één waterbuffel gezien, en verder een heleboel vogelsoorten.

In de middag met z’n alle in een restaurantjes geluncht en daarna even een middag dutje gedaan en spullen gepakt. Later op de middag nog even uitgezocht welke bus ik moet hebben en waar ik de bus moet hebben naar het volgend dorpje. Ik kwam weer een local tegen die me daarin heel goed heeft geholpen. En zo stonden we 2uur te kletsen met hem en een vriend. Hij sprak zelfs Nederlands, zo hier en daar wat zinnen dan. Hij gaat naar Nederland eind van de maand (ticket gezien) dus misschien leuk om elkaar daar ook te ontmoeten. Uhm…. Hoe zeg ik zo subtiel mogelijk dat ik voorlopig niet naar Nederland ga.
Misschien is het leuk om nog een biertje te drinken vroeg hij op een gegeven moment. Ja leuk, gezellig, maar ga eerst met de andere eten. Daarna met z’n alle een biertje doen, vroeg ik. Nee, ik vind het leuker als je alleen bent…. Slik……
Helaas had ie dat niet moeten zeggen want ik heb m netjes afgewimpeld en hem een blauwtje laten lopen.
Ik ga toch naar het volgende dorp.



  • 05 Augustus 2014 - 16:13

    Simone :

    Sorry dat ik er geen foto's bij kan doe. Ik blijf t proberen. Dat maakt t verhaal ook wat duidelijker. xx

  • 05 Augustus 2014 - 17:46

    Evita:

    Haha geef je ze zegeltjes bij hun blauwtjes? Ik vind nu wel dat je een rolletje op zak moet dragen man!

  • 06 Augustus 2014 - 06:25

    Suzanne:

    Zo herkenbaar, het eerste dier dat je spot is zo onwerkelijk. Ik moest vooral erg lachen toen ik erg moe en na een lange vlucht blijkbaar toch nog in de spotmodes zat en in Nederland zei "Heej, kijk een koe"! Hahahaha

  • 06 Augustus 2014 - 20:58

    Maudy:

    He...Simoontje,

    Weer een mooiii verhaal...
    Alleen aan het eind...
    Hmmm...je laat hem een blauwtje lopen?

    Groetjes....Maudy

  • 08 Augustus 2014 - 19:15

    Jan En Wilma:

    Ohhh Simone, die jongen staat nu in Nederland op jouw te wachten!!!! HA HA
    Weer mooi geschreven, we wachten weer op het volgende verhaal.
    Groetjes

  • 12 Augustus 2014 - 19:53

    Marie-jose:

    Ha simone,

    Wat leuk om je verhaal weer te kunnen lezen. Is die man al in het vliegtuig richting Nederland gestapt. Heb je daar tenminste geen last meer van. Doei doei, geniet ervan.

    Groetjes Ger - M.Jose en de kids

  • 14 Augustus 2014 - 17:49

    Tanja:

    Simoontje,
    eindelijk je verslag gelezen.
    Leuk hoor! Ik zie je al helemaal zitten en je ook vooral horen hoe je die mannen afwimpelt. Geniaal!
    Knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

23 Juli gaat mijn avontuur van start... Ontzettend spannend allemaal. Maar ook zo ontzettend veel zin in! Langzaam aan alles aan het afsluiten, om te kunnen vertrekken naar: Sri Lanka, Thailand, Maleisië, Singapore, Nieuw Zeeland en Australië Natuurlijk wil iedereen me volgen, dan toch maar een blog aangemaakt! Hopelijk mag ik jullie berichtjes lezen. Groetjes!

Actief sinds 14 Juli 2014
Verslag gelezen: 848
Totaal aantal bezoekers 16165

Voorgaande reizen:

07 Maart 2016 - 26 Maart 2017

Adventurous Down Under

23 Juli 2014 - 15 Januari 2016

Mijn eerste reis- Sri Lanka

22 Augustus 2014 - 15 Januari 2016

De 2e,3e,4e reis- Thailand, Laos, Cambodja

Landen bezocht: