Ayobowan Sri Lanka - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Simone - WaarBenJij.nu Ayobowan Sri Lanka - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Simone - WaarBenJij.nu

Ayobowan Sri Lanka

Door: simoon

Blijf op de hoogte en volg Simone

23 Augustus 2014 | Thailand, Bangkok

Hoihoi

Ja… dat rusten had ik wel nodig haha want heb me wat dingen op het programma staan. Erg fijn dat je mensen tegenkomt dit het berggedeelte al hebben gehad en die kunnen je dan tips geven wat je wel en niet moet doen, of moet bekijken.

Vanuit Kandy met de trein naar Haputale vertrokken. Dit is een heel mooi stuk door gebergtes en thee plantages. Alleen niets van gezien!
Ik was zo eigenwijs dat ik niet heel vroeg van te voren een plaats in de trein had gereserveerd. En nu bleken alle gereserveerde plaatsen al vol te zitten. Dus een niet gereserveerde plaats, 2e klas dan maar ( 3e klas ga ik hier niet eens willen proberen, zo druk)
Omdat ik de dag na de perahera ben gegaan was 2e klas ook zo ontzettend druk dat we met een heleboel toeristen moesten staan. Overal tassen, overal mensen. Wat een ervaring. Maar ook een hel want op de rit van een kleine 6u moest ik 4.5 uur staan.
Kunnen we dat ook weer van ons lijstje strepen. haha

Haputale is een klein bergdorpje. Ook niet heel veel te doen maar een mooie uitvalbasis voor Horton Plains National Park en Lipton Seat. ‘s Morgens om half 5 opstaan want we moesten nog ongeveer 2u naar Horton plains rijden.
Werd al door meerdere gewaarschuwd dat t koud is dus lange broek en vest echt wel aan doen.
Nou ben ik niet zo’n koukleum dus een dunne broek en een vest dat niet dicht kan met een top eronder en sjaal moest ik op stap. Meer had ik ook niet bij me om me warm te houden. En ik vond het wel meevallen. De 2 meiden met wie ik was, dachten daar wel anders over. Je hebt het dan ook over chinezen.. sorry, niet beledigend bedoelt!
Je hebt een 9.5 km track door Horton Plains met little World's End en greater World's End in de route. 2 prachtige look outs over het gebergte en bij heel helder weer zelfs nog de Indische oceaan te zien.
Ik kon uren doorbrengen daar. Heb dat ook wel een tijdje gedaan op het randje van de berg. Alsof er dan verder niemand om je heen is en alleen jij daar zit. Dat is echt genieten!
Je hebt er ook nog een waterval op de route, maar na de 2 uitzichtpunten valt dit toch in het water.

’s Avonds gezellig met de 2 meiden gegeten en een beetje hun taal geleerd. Stel dat ik nog een keer die kant op wil. Kan ik toch al iets zeggen ;)

De dag erna naar Lipton Seat's gegaan. Met een tuktuk naar boven. Beetje te laat opgestaan om zelf te lopen, maar ben door de theeplantages naar beneden gelopen. Prachtig ook weer, helaas is het droogseizoen en heb ik geen mensen zien plukken. In droogseizoen plukken ze maar een kilo of 5 per dag per persoon.
Beneden aangekomen heb ik een kijkje genomen in de Theefabriek. Mochten geen foto’s maken helaas.
Maar hier in Dambetenna wordt alleen zwarte thee gemaakt
Zwarte thee wordt uit het grote blaadje gemaakt wat kleinere blad wordt groen thee van gemaakt en het dunne blad in het midden is voor witte thee.
De bladeren worden eerst gedroogd met warme lucht. Dan in een soort grote vermaler gedaan. Uiteindelijk wordt het ongeveer 6 keer vermalen. Bij de juiste formaat wordt het op de grond uitgelegd en voor 3u geoxideerd door de juiste kleur te krijgen. Na die 3u wordt het verhit en worden door weer een ander machine de grove stukken er nog uitgehaald. Als dat gedaan is, wordt het gezeefd en daarin heb je 8 verschillende maten. De grofheid staat gelijk aan de smaak en aan de kleur. Hoe grover de thee hoe lichter en minder lekker deze is.
In grote zakken wordt dit vervoerd naar een veiling in Colombo en daar proeven mensen de thee en kopen ze de lekkerste. In een andere fabriek wordt het in theezakjes gedaan.
De beste thee gaat over de wereld de slechtere blijft in Sri Lanka.
Witte thee wordt 5/6 dagen in de zon gedroogd en er blijft ongeveer 10% van over. Dus ontzettend dure thee maar wel erg goed voor je.

En dan moet ik toch even tussen door zeggen dat ik dit keer wel een leuke knappe Sri Lankaan heb ontmoet. Heb er al zoveel af moeten wijzen, maar met deze kon ik wel uren kletsen. Helaas kon dat niet want moest de trein naar Ella halen. Maar er lopen dus toch echte mooie mannen hier rond. haha

In Ella lekker de toerist uitgehangen! Het is een erg toeristisch dorpje, mooie wandeling gemaakt naar little adems peak. Na Ella heb ik gerelaxt op het stand in Mirrissa en Unawatuna. Nog een dagje naar Galle gegaan ( ligt bij Unawatuna)
Eigenlijk niet echt iets bijzonders gebeurt.

Terug in Colombo verbleef ik in een hostel waar ook nog een andere vrouw verbleef. Toen we eenmaal begonnen met kletsen zijn we niet meer opgehouden. En heb ik de laatste 1.5 dag met haar opgetrokken. Ze komt van Australië, dus ik dacht zo mooi een slaapadresje te hebben gescoord ;)
Mooi avontuur was het trouwens ook nog om te achterhalen of en hoe laat er bussen rijden in de nacht om naar het vliegveld te komen. Uiteindelijk maar een tuktuk kerel gevraagd want er reden wel bussen maar niemand kom me zeggen hoe laat, en om de hoeveel minuten. En om nu een half uur of misschien wel een uur in de zeikende regen in de nacht buiten staan is niet echt mijn ding. Och, heb flink onderhandeld met de tuktuk chauf. Normaal is het zon 1700 tot 2000 rupees. Voor mij deed hij het voor 1200 omdat ik echt niet meer had. ( en dat was ook niet, anders moest ik weer pinnen, wat op zich geen probleem is. Maar ben genoeg afgezet, en hij leed er gelukkig niet onder)

Ik heb Sri Lanka met pijn in m’n hart verlaten. Het is echt een geweldig land, en ik heb heel erg genoten van alles wat je ziet: lunch en snackkraampjes op elke hoek van de staat, vrouwen die de rok omhoog doen en dan staand plassen en doorlopen alsof t normaal is, overvolle tuktuks, roekeloos rijgedrag waarvoor je moet uitkijken, dragen van 3 zakken rijst op de schouders, armoede die er is en de was die overal en nergens maar hangt of ligt.
Wat je meemaakt: mensen die een praatje met je maken, staan in bussen of treinen, en dan staan in een deuropening van de bus of trein, staan in een bus die ontzettend snel en roekeloos rijdt en je maar probeert vast te houden, mensen die je overal mee willen helpen, en soms geld voor willen hebben, mannen die met je flirten en je nummer of Facebook van je willen, aangestaard worden door kleine kids over juist achterna gezeten wordt door de schoolkinderen, flinke stukken omhoog lopen voor mooie uitzichten of je bevinden midden in een dorp waar ze geen Engels spreken. Met een rietje uit een kokosnoot drinken, mannen gek maken, aanschuiven bij een bordspel en natuurlijk zwaar verliezen.
De omgeving waar je zit: van de drukke steden, tot local dorpjes, mooie berggebieden of de rustige stranden, het prachtige oud gedeelte. de mensen het weer en de prachtige natuur. Ja, een aanrader voor een ieder!!

Nu zit ik dan in Thailand! Echt gek. Ik ga eerst maar eens een dagje mezelf verwennen in luxe. En dan komt er vast wel een nieuw verhaal dat jullie kunnen lezen over mijn nieuw avontuur.


  • 23 Augustus 2014 - 10:03

    Eva:

    Moontje, te gek verhaal. Zie het helemaal voor me nu hihi..
    En ben blij dat je geniet!! Nu op naar het volgende avontuur, kan niet wachten op je verhaal.
    Geniet en wees voorzichtig!
    Dikke knuffel Eef

  • 23 Augustus 2014 - 13:44

    Jeanne:


    Hoi Somone

    Mooi verhaal. Geniet ervan.

    Dikke knoevel

  • 23 Augustus 2014 - 15:07

    Anita:

    Hey Simon
    Mooi verhaal. We zijn blij dat je zo geniet van het avontuur. Veel plezier nog , doe voorzichtig en we kijken uit naar je volgende verhaal.
    Tjeu en Anita

  • 23 Augustus 2014 - 19:47

    Truus Hebben:

    Ha Simone,
    Geweldig verhaal, goed geschreven en met genot gelezen.
    Geniet van je vervolg reis en wij lezen wel wat je allemaal nog beleefd.
    Geniet en laat de mooie jongens een beetje met rust, ha ha.

  • 25 Augustus 2014 - 22:04

    Tanja:

    Geweldig stuk!
    Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag:)

  • 04 September 2014 - 19:54

    Natascha:

    "Even" bijgelezen, top hoor wat je allemaal meemaakt. Veel plezier in Thailand. Wij willen ook wel weer, te gek land!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

23 Juli gaat mijn avontuur van start... Ontzettend spannend allemaal. Maar ook zo ontzettend veel zin in! Langzaam aan alles aan het afsluiten, om te kunnen vertrekken naar: Sri Lanka, Thailand, Maleisië, Singapore, Nieuw Zeeland en Australië Natuurlijk wil iedereen me volgen, dan toch maar een blog aangemaakt! Hopelijk mag ik jullie berichtjes lezen. Groetjes!

Actief sinds 14 Juli 2014
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 16161

Voorgaande reizen:

07 Maart 2016 - 26 Maart 2017

Adventurous Down Under

23 Juli 2014 - 15 Januari 2016

Mijn eerste reis- Sri Lanka

22 Augustus 2014 - 15 Januari 2016

De 2e,3e,4e reis- Thailand, Laos, Cambodja

Landen bezocht: