Vrijwilligerswerk - Elephant camp - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Simone - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk - Elephant camp - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Simone - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk - Elephant camp

Door: Simoon

Blijf op de hoogte en volg Simone

06 November 2014 | Thailand, Chiang Mai

Ja waar was ik gebleven.

Oja, na de eerste 2 weken vrijwilligerswerk.
Nou ik was nog even vergeten te melden dat ik dat weekend op vrijdag met de bubs naar een ladyboy show ben geweest. Thailand staat natuurlijk bekend om de ladyboys, en nu hebben ze een soort zing/dans show van gemaakt, wat eigenlijk best vet was. En wat zijn ze knap! Niet te zien dat het ladyboys zijn.
En natuurlijk snel door om te zuipen want dit alles moet snel vergeten worden. Wat Laetitia iets te letterlijk nam, met de trekking was ze nog steeds dronken. =D

Maandag 15 september begonnen op het olifantenkamp, we worden daar heen gebracht en verblijven daar door de week. Super mooi kamp, jungle, de rivier en olifanten om je heen. Van bamboo, en een ander soort hout waren de huisjes. Gelukkig best wel comfortabel.
Soms een warme douche, soms geen douche of soms hopen op schoon water, och het is een avontuur om daar te zijn om daar te overnachten met al die insecten. Je merkt het niet eens meer na een tijdje.

Die maandag is het rustig beginnen, om 11u de vitamine klaarmaken voor de olifanten. En Lucy een van de Mexicaanse deed het ons voor. Heel simpel, en toch, oh zo moeilijk voor sommige. Ik zeg geen namen.
Je vouwt vitamine brokken in n papier en als de olifanten komen duw je dat in de bek. Pas op voor de slagtanden. In dit verhaal lijkt t helemaal niet alsof ik dit allemaal voor elkaar heb gekregen, toch?

Om 12 uur is het lunchtijd en elke dag krijg je hetzelfde te eten, want je eet samen met de dagjestoeristen, en na lunch hebben we even niets te doen tot 4u.
Die maandag eerst maar eens installeren in mijn hutje, daarna de nieuw mensen leren kennen en rondgelopen op t kamp en vriendjes geworden met een mooie mahout; TK.
Mara en ik hebben 4 weken lang lopen kwijlen als hij lacht. Zo fijn een momentje bij de vitaminetijd =P
Later nog een kaart spelletje gespeeld. Paar nieuw geleerd, en natuurlijk zelf een nieuwe aan andere laten zien.
Ow ik moet weer lachen nu ik dit ga schrijven.

Er was een minder leuke meid, Vicky. Ze was dat weekend al gemeen tegen sommige, ze praat de hele tijd over haarzelf en over Tiger Kingdom en dat ze dit dom gaat vinden en dat ze ons de "oudere” niet leuk gaat vinden. Prima, maar dan kan ik haar mond wel snoeren. Dus ik leerde haar een nieuw kaartspelletje; Pick up 52.
Ze was heel geïnteresseerd, en de andere wilde niet meedoen. Ja, t kan ook met z’n tweeën. Hopelijk weet iedereen wat het is want ik wil het voor de mensen die het niet weten, niet verpesten.
Het is zo’n leuk spel… het gif spoot uit haar ogen, terwijl andere kei hard moeten lachen. Ow, daarna hoorde ik dat ik echt hatelijk en gemeen was. Doos, jij kan gewoon niet tegen een grapje. Natuurlijk speelde ze niet met de spelregels, maar ik deed het met liefde.
Het is in week 3 nog best goed gekomen.

Om 4u ging ik voor de eerste keer naar mijn olifant en natuurlijk voor de eerste keer erop, en voor de eerste keer wassen. Het is ergens de eerste keer. Maar ik vond het zo spannend! Ik had ook net gelijk Pad de mahout van Tata, maar ik kreeg en vriend van hem.
Niet de leukste persoon, maar god (boeddha) gelukkig was het maar voor 1x
Ik was zo bang om op een olifant te gaan voor de eerste keer en godsamme hoe kom ik daar op, ze zijn zo groot. Ook al gaat een olifant liggen dan nog is het lastig. Je kan dan met je voet op zijn poot gaan staan en zo je andere been over de rug proberen te slingeren. En met je arm of hand je omhoog duwen.
Dat werd mijn techniek, wat natuurlijk later na soepel ging. Maar oh my god, wat vond ik het erg om op zijn poot te staan, dat voelen ze toch kei goed hoe vaak ik wel niet; oh my god heb geroepen.
Je gaat zitten net achter zijn oren in zijn nek wat best goed ging.
Maar toch wel een raar idee. Om het water in te gaan moesten we beetje een heuvel of trappen af, en dan is het wel raar omdat je het gevoel hebt dat je steeds eraf valt.
Gelukkig is dat maar 1 x gebeurt uiteindelijk. In het water gaan ze dan ook liggen en dan kan je makkelijk de huid schrobben.
Het eerste ritje was zo geweldig, zo onwerkelijk maar ook eng omdat ik niet wist hoeveel druk de olifant voelt. Maar goed na het wassen hadden we een omweg terug naar de plek. Hoe mooi om over de weg te lopen op de rug van een olifant, en genieten van het berglandschap en de super aardige mensen rondom het kamp.

Terug konden we douche en ‘s avonds wordt er eten voor je gemaakt.
In de avond ga je naar het mahouts kamp en aldaar is en klein schooltje met studenten die graag meer Engels willen leren. Voor n uurtje ongeveer gaven we les of deden we spelletjes.
Zo mooi hoe dankbaar deze mensen kunnen zijn, en hoe lief dat ze zijn.
Om 9u lagen we er in, wat en lange eerste dag had ik. En wetend dat je om half 6 weer eruit moet vind je het helemaal niet erg om op tijd er in te liggen.

Dinsdags was dan m’n eerste volle dag, om 6u zorg je dat je bij je olifant staat en help jjj mee de plaats te verschonen, dan klim je erop en ga je naar de rivier om te baden
Douche is wel fijn erna en een ontbijtje kan er ook wel in, om half 9 heb je dan de keuze om mee te helpen in e keuken voor het voorbereiden van de lunch of help je mee in de show het verkopen van bananen en sugarcans. Ballen tegenhouden met het voetbalen een massage krijgen van een olifant of de tekeningen verkopen
Verder kun je in de show mooi rondhangen met de mahouts en hun olifant, zolang je niet in de weg staat van de toeristen.
Om half 11 ga je de ruimte waar alle olifanten staan schoonvegen, en ja die had je misschien in de ochtend ook al schoon gemaakt. Maar goed met 300 kg eten wordt er ook veel gepoept.
En om 11u sta je weer vitaminepakketjes te maken en geef je het aan de olifant, zo is het klokje rond. Op sommige dagen kun je papier maken en op woensdag gingen we vaker gras snijden, het eten voor de olifanten.

Het maakt niet uit dat je niet veel tijd hebt met een olifant, het daar zijn, het zien en het rondhangen is gewoon al geweldig. Soms hang je even rond met de mahouts, even kan wel. Spreken is lastig dus veel gebaren taal en ons beste Thai uit de kast halen, (lang leven Thai apps)
Dit vrijwilligerswerk is me er eentje die me altijd bij blijft, wat een geweldige ervaring heb ik meegemaakt.

Wat ik verder allemaal in de weekenden gedaan heb is iets wat ik me eigenlijk al weer bijna vergeten ben, meestal plannen we niets en eindigt het in een vet te druk weekend. Drinken, chillen, rondom Chiang Mai dingen bekijken en noem t allemaal maar.

We zijn wel een weekendje naar Bangkok geweest einde van mijn 4 weken eigenlijk, met z’n 5en. Ik was er al eens geweest maar dat boeide me niet, ik vond het zelfs nu geweldiger dan dat ik er toen was. Lekker luxe hotelletje met jacuzzi en sauna. Overdag een beetje luieren of Bangkok bekijken en ’s avonds dinertje en biertjes. Wat ook belangrijk is daar is om de pingpongshow te zien. En aangezien we een kerel bij ons hadden moesten we wel.
Ja, nu vragen jullie je wel af wat het is, nou om smerige details te besparen, en deze blog netjes te houden… google maar pingpongshow Thailand.

En dan alweer m’n laatste week op het kamp. De weken gingen sneller dan verwacht maar goed je bent ook de hele tijd bij dezelfde mensen, zonder wifi.
Op woensdag hadden we en gezellig dag, 11 personen waarvan 7 mensen laatste week. ’s Middags in bloedhitte zijn we gras gaan snijden wat eigenlijk elke woensdag zo is. Maar deze keer hadden we een kleine bbq gebouwd en hebben een paar mahouts lekker vlees en warm fruit klaargemaakt, goddelijk!!!
Na het avondeten hebben we met de oude bende ( dit keer is er geen school) een kampvuurtje gemaakt. Het was zo mooi dat de nieuwe bende ons even de tijd wilde om afscheid van elkaar te nemen zeg maar.
Dus stel je voor, 7 hechte mensen, Jin erbij, kampvuurtje erbij, marshmallows chocolade en koekjes erbij dus…. Smores. Volle maan die door de bomen schijnt, geluid van de rivier, geluid van allerlei soorten insecten, getrompet van olifanten n dat midden in de jungle…..
Ja PERFECT!!!
De dag erna hebben Julia n ik stiekem een biertje gedronken aan de rivier, we moesten onze avond toch in stijl eindigen. Wat een zonde dat ik daar niet langer kon blijven.

Mn laatste dag in het huis, zo’n raar gevoel om alles achter je te laten. Tranen met tuiten natuurlijk.
Je weet dat er een ander mooi avontuur te wachten staan en nu ik dit typ, 2 weken later is het ook goed . Maar toch 6 weken trek je met mensen op dit je misschien nooit meer ziet. Maar er zijn nieuwe landen toegevoegd aan mijn lijstje: Frankrijk, Duitsland, en Mexico.
Gelukkig zijn er 2 dichtbij zullen we maar zeggen.







  • 15 November 2014 - 10:42

    Ria Van Bussel:

    Dag Simone Wat een avontuur,zoveel indrukken leuke mensen.Je geniet er met volle teugen van als ik je verslag zo lees en foto"s zie.Mooie verhalen schrijf je. Ook ik zal je blijven volgen . Ja Simone over 3 dagen ben je jarig en dan is er geen kwarktaart voor jouw,maar dat is niet zo erg hoor kan ik een extra stukje nemen.Ik wil je bij deze al feliciteren en maak er een te gekke dag van!!!! Mam was op de koffie geweest en we hebben lekker zitten kletsen en ja we hebben het ook over jouw gehad.Ze mist je maar is ook trots op je Hier gaat alles goed. Johan vangt nertsen en gaat in januari naar indonesie Vietnam prima hoor.

    Simone groetjes uit Meijel en geniet van alles Tante Ria

  • 16 November 2014 - 17:24

    Inge:

    Leuk om weer iets van je te lezen Simoon!
    Heel veel plezier daar verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

23 Juli gaat mijn avontuur van start... Ontzettend spannend allemaal. Maar ook zo ontzettend veel zin in! Langzaam aan alles aan het afsluiten, om te kunnen vertrekken naar: Sri Lanka, Thailand, Maleisië, Singapore, Nieuw Zeeland en Australië Natuurlijk wil iedereen me volgen, dan toch maar een blog aangemaakt! Hopelijk mag ik jullie berichtjes lezen. Groetjes!

Actief sinds 14 Juli 2014
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 16200

Voorgaande reizen:

07 Maart 2016 - 26 Maart 2017

Adventurous Down Under

23 Juli 2014 - 15 Januari 2016

Mijn eerste reis- Sri Lanka

22 Augustus 2014 - 15 Januari 2016

De 2e,3e,4e reis- Thailand, Laos, Cambodja

Landen bezocht: